Multi Engine Ratings – Generelt
Uddannelsen til Multi Engine er opdelt i 2 dele. Dels er der selve class-ratingen – det er den som giver dig en Multi Engine Piston (MEP) rettighed, og dels er der mulighed for at tilknytte en Instrument Rating.
Skal du udelukkende flyve VFR, er en class-rating nok (ME-CR), men hvis du også vil flyve under IFR skal du have en Multi Engine Instrument Rating (ME-IR). Dette kræver at du i forvejen har en single engine instrument rating.
Multi Engine Class Rating – ME-CR
Forudsætninger for at kunne påbegynde ME-CR-skoling er mindst 70 timer som PIC på flyvemaskine.
Kurset kræver minimum 6 timers flyvning på multi engien (VFR). Såfremt man også vil have IFR kan man kombinere de to skill tests.
ME skoling gennemføres normalt på en Partenavia P68.
Multi Engine Instrument Rating – ME-IR
Forudsætninger for at kunne påbegynde ME-IR-skoling:
- min. PPL(A).
- gyldig EASA IR(A) eller ATPL(A) teori.
- min. 50 timers cross-country som PIC.
- Prøven til ME-IR kan kombineres med prøve for opnåelse af ME-CR
Forudsætninger for at kunne blive indstillet til en ME-IR skill test:
- Gennemført skoleflyvning, som er min. 5 timer.
- Night qualification; (ikke påkrævet hvis ME er i f.m. CB-IR og man ikke vil flyve Nat).
For indehavere af IR(H), reduceres skolingskravet til 10 timer.
- Kravet til skoleflyvning ME-IR:
- hvis du har PPL(A) min. 55 timer.
- hvis du har CPL(A) min. 50 timer.
- Hvis du har PPL(A) + IR(A) or CBIR(A) min. 5 timer.
- Hvis du har CPL(A) + IR(A) or CBIR(A) min. 5 timer.
ME skoling gennemføres normalt på en Partenavia P68