Instrument Rating
Går du med drømmen om at flyve IFR, men er ikke helt sikker på hvad muligheder der er, så er du kommet til det rigtige sted. Men inden du kaster dig ud i at tage en instrument-rating, så er det vigtigt at forstå hvad der er den rigtige vej. Der er de sidste par år kommet store ændringer til hvordan man kan tage en instrument rettighed.
Alle de forskellige Instrument Ratings
EASA har længe været i gang med at ombygge måden man får en modular Instrument Rating på. For nogle år siden kom den såkaldte ‘Competency Based Instrument Rating’, (CBIR), og samtidig blev der indført en ‘Enroute Instrument Rating’, (EIR), som er et modsvar til den engelske IMC rating. Derudover er der stadig den oprindelige Instrument Rating (kaldet IR) og sidste skud på stammen er en Basic Instrument Rating (BIR).
Enroute IR er udgået
EIR blev aldrig rigtig en success, og den efterfølgende helt droppet. Personer der har sådan en, skal konvertere den til enten en IR eller en BIR. Uden en konvertering må man altså ikke flyve på den mere.
Formelt set i EASA eksisterer der fremadrettet derfor kun disse 3: IR, CBIR og BIR.
Oversigten
Man kan få en IR, enten ved at tage den gamle type kursus (IR kursus) eller ved det “nye” kursus (CBIR). Det endelige resultat er det samme, og det er samme rettighed der kommer til at stå i ens certifikat. Da timekravet på CBIR er væsentligt lavere end på IR er det i praksis kun CBIR der bliver taget blandt modulare elever.
Det er vigtigt at forstå, at dine rettigheder med et CBIR er nøjagtig de samme som med det modulare IR. Forskellen ligger alene i kravene til kurset. Som modular elev giver det absolut ingen mening at tage det gamle IR, da CBIR giver præcis samme rettighed, men med kortere kursus, og færre teoriprøver. Hos Ikaros udbyder vi ikke det gamle IR kursus mere.
I september 2021 kom der en ny rating til som hedder Basic Instrument Rating (BIR). Denne har forhøjet vejrminima i forhold til en IR/CBIR, men til gengæld er kurset mere fleksibelt og billigere.
Tabellen nedenfor viser forskellen på de 3 kurser:
Rating | Teori | Praktik | Rettighed(kort version) |
BIR | Antal timer ikke defineret af EASA, men 72½ timer distance kursus hos Ikaros + 3 eksamener |
Nødvendige antal timer, heraf et udefineret antal i ATO | Publiceret minima + 200 fod og mindst 1.500 m sigt |
CBIR | 80 timer + 7 eksamener | 40 timer, heraf mindst 10 i ATO | Publiceret minima |
IR | 150 timer + 7 eksamener | 50 timer, alle i ATO | Publiceret minima |
Hvilken af de 3 skal jeg vælge?
Skal du igang med en instrument ratings, står du nu reelt og har de 3 ovenstående at vælge imellem. Hvilken en skal det så være?
Det korte svar er: Det skal være en BIR.
Og den korte forklaring er: Fordi den er billigere, mere fleksibel, kræver mindre teori og efterfølgende kan opgraderes til en CBIR.
Mere information
Læs mere om Basic Instrument Rating