BIR Teori
Generelt
Vores BIR teori kursus er primært baseret på selvstudie, men der er også elementer af klasseundervisning. Eksamensmetoden for BIR er anderledes end for CBIR, hvor der er syv separate eksamener – én for hvert fag. I BIR er der kun tre eksamener, som hver dækker flere fag. Du skal læse syv fag, men skal kun tage tre eksamener i alt. Hver eksamen har spørgsmål fra flere fag, og nogle fag kan optræde i flere eksamener (dog med forskellige underemner).
Hvis du allerede har et GEN radiocertifikat, (som er nødvendigt for at erhverve en instrument rettighed), så kræver EASA stadig, at du tager eksamen i faget ‘Kommunikation’. Studerende uden GEN-certifikat skal også tage denne eksamen og derefter tage en prøve i tovejskommunikation.
Kursusmaterialer
Kurset er baseret på struktureret læsning af syv lærebøger, der er målrettet teoriundervisning for både BIR og CBIR. Før du starter kurset, skal du købe bøgerne, enten fysisk eller digitalt, gennem forfatterens hjemmeside. Pensum til teoriprøven er næsten identisk for begge, men eksamensformen er forskellig. Til faget ‘Flight Planning and Monitoring’ skal du bruge ‘Jeppesen General Student Pilot Route Manual’, som kan købes hos KDA-Shoppen/AEROpartner i Roskilde Lufthavn eller bestilles online.
Adgang til Spørgsmål
Kurset inkluderer adgang til en database med tusindvis af teoretiske spørgsmål, som relaterer sig til de syv fag, du skal læse og tage eksamen i. Denne database er lavet og vedligeholdes af AviationExam (AE). Når du tilmelder dig vores kursus, vil Ikaros ATO registrere dig som bruger, og du vil modtage et brugernavn og en adgangskode.
Teoriforløb
Din læsning er styret af en læseplan, som vi har lavet. Du får tildelt Modul 1, 2 og 3, som passer til de tre moduler i den praktiske BIR-uddannelse. Modulerne kan gennemgås i vilkårlig rækkefølge, men vi anbefaler, at du følger rækkefølgen for den praktiske uddannelse og starter med Modul 1.
Læseplanen er lavet sådan, at du ikke kan gå videre, før du har bestået det forrige punkt. Da bøgerne ikke er forbundet til AE, kan vi ikke kontrollere, hvor meget tid du bruger på hvert emne. Vi tjekker din forståelse ved, at du tager en ‘Self Evaluation Test’, som skal bestås med mindst 75%. Uanset om du har fejl i et spørgsmål, vil der være mulighed for at få ekstra forklaring til det pågældende emne.
Når du har bestået en ‘Self Evaluation Test’, skal du tage en ‘Progress Test’, som vurderer, om du har tilstrækkelig viden om emnet.
Når alle fagene i et modul er gennemgået, og alle tests er bestået, skal du tage en afsluttende ‘Final Exam’ i klasseundervisning. Denne prøve svarer i antal spørgsmål og tidsfrist til den officielle eksamen og kræver, at du får mindst 75% rigtige. Når du har bestået denne prøve, kan Ikaros ATO indstille dig til den officielle eksamen hos Trafikstyrelsen.
Bemærk, at de tre teori moduler skal bestås inden for en periode på 18 måneder, og denne periode starter, når den første eksamen er taget, uanset om du består eller ej. Hvis teorien er bestået inden for denne periode på 18 måneder, har den ingen udløbsdato, i modsætning til andre former for teori, som f.eks. CBIR.
Økonomi
Her er et overslag over udgifterne til at opnå BIR teori:
– Online kursus hos Ikaros ATO: 6.900 DKK + moms
– Inkluderer adgang til læseplanen i AviationExam, adgang til spørgsmål, uddybende teoretisk læsning, klasseundervisning samt vejledning og støtte undervejs.
– Syv lærebøger: ca. 1.200 DKK + evt. told (købes i Norge).
– Jeppesen Route Manual: 789 DKK inkl. moms (købes i Danmark).
– Eksamen gebyr til Trafikstyrelsen: p.t. 905 DKK pr. eksamen.
– Eventuelle ekstra klasseundervisningsgebyrer: aftales individuelt.