Nat rettighed

Hvis du vil flyve om natten, skal du være indehaver af en Nat rettighed, (NQ).

NQ er påkrævet hvis du vil:

  • flyve VFR om natten,
  • uddannes til modular Instrument rettighed,
  • anvende en erhvervet En route – eller Kompetance baseret Instrument rettighed om natten.

Uddannelsen til NQ omfatter både teori og praktik og du skal være indehaver af gyldigt PPL(A) med gyldig SEP(land).

Følgende emner bliver dækket i den teoretiske del:

  • night VMC minima;
  • rules about airspace control at night and facilities available;
  • rules about aerodrome ground, runway, landing site and obstruction lighting;
  • aircraft navigation lights and collision avoidance rules;
  • physiological aspects of night vision and orientation;
  • dangers of disorientation at night;
  • dangers of weather deterioration at night;
  • instrument systems or functions and errors;
  • instrument lighting and emergency cockpit lighting systems;
  • map marking for use under cockpit lighting;
  • practical navigation principles;
  • radio navigation principles;
  • planning and use of safety altitude;
  • danger from icing conditions, avoidance and escape manoeuvres

Den praktiske uddannelse omfatter minimum 3 ture på i alt 5 timer:

  1. Dual: Air work, Touch and go landings 1:30
  2. Dual Navigation, Emergency procedures 1:30
  3. Dual: Navigation En-route 1:30 and Solo night circuits 0:30

Til uddannelsen anvendes normalt een af vore C172, men vi accepterer også brug af andet fly, hvis det er godkendt til skoling og NAT-VFR.

Ikaros ATO er af  Trafikstyrelsen godkendt til at udbyde denne træning. Du kan se vores godkendelser her.

Priserne for opnåelse af NQ kan ses her.

Du kan høre en ‘podcast’ om natflyvning i Danmark, (på engelsk), via dette link.